Preventie van diabetes

Er bestaan twee hoofdvormen van diabetes: type 1 en type 2. Terwijl diabetes type 1 vooral aangeboren lijkt, is diabetes type 2 een aandoening die zich gedurende het leven kan ontwikkelen. Uit onderzoek is gebleken dat diabetes type 2 bijna in 90 procent van de gevallen is te voorkomen (bron: preventiediabetes). De belangrijkste oorzaken van de ontwikkeling van diabetes zijn: voeding en beweging. Door gezond te eten en voldoende te bewegen kunt u dus mogelijk diabetes voorkomen. Onderstaand enkele tips:

Voorkom overgewicht
Houdt het aantal calorieën dat u dagelijks gebruikt goed in de gaten en wanneer u al overgewicht heeft, probeer dan langzaam af te vallen. Elke kilo minder kan helpen om diabetes te voorkomen. Vooral vet rond de buik is een risicofactor. Mocht u hier last van hebben, probeer dit dan te verminderen. 

Beweeg voldoende

Intensief sporten is goed, maar niet voor iedereen weggelegd. Probeer toch aan voldoelnde beweging te komen: iedere dag een stevige wandeling of fietstocht van ongeveer 30 minuten kan de kans op diabetes type 2 aanzienlijk verminderen.

Eet regelmatig en gezond
Probeer op vaste tijden te eten en eet niet te veel en niet te snel. Wanneer u snel eet geeft uw maag niet op tijd aan dat u eigenlijk voldoende op heeft. Door op vaste tijden te eten bent u vaak minder geneigd om naar tussendoortjes te grijpen. Laat tussendoortjes bij voorkeur liggen. Hier kunt u ongemerkt veel van aankomen: de meeste tussendoortjes (snacks, koekjes, gebak, chocola etc.) bevatten immers veel ongezonde vetten en suikers. Uiteraard kunt u wel voor gezonde tussendoortjes kiezen, zoals groentesnacks of een cracker. Probeer de zogenaamde snelle koolhydraten, suiker en zetmeel, zovel mogelijk te mijden. Dit verhoogd namelijk uw bloedglucosespiegel. Eet verder vooral veel vezels (volkoren producten), vis en groenten. Ook fruit is gezond, maar hierin zitten vaak wel veel suikers.
 Eet dus fruit, maar met mate. Ook verzadigde dierlijke vetten (boter, vette kaas, vette vleessoorten) en transvetten (veelal gefrituurd voedsel) kunt u beter mijden. 

Stoppen met roken  
Bij mensen die roken reageert het lichaam niet meer goed op insuline. Dit komt doordat de cellen er ongevoeliger voor worden. Insuline is een hormoon dat de bloedglucose in evenwicht houdt. Wanneer insuline niet meer goed kan werken, neemt de bloedglucosewaarde in het bloed sneller toe, met mogelijk de ontwikkeling van diabetes type 2 als gevolg. Stevige rokers hebben zelfs een twee keer zo grote kans om diabetes te krijgen.
Mensen die roken denken vaak dat ze door het roken slanker blijven. Het gewicht zal inderdaad gemiddeld wat lager liggen dan bij mensen die niet roken, maar roken zorgt ervoor dat vet in het lichaam anders wordt opgeslagen: het vet verzamelt zich vooral rond de organen in de buik, zoals de lever. En buikvet is het meest risicovolle soort lichaamsvet dat tevens de kans op diabetes type 2 vergroot.


Waarom matig met snelle koolhydraten?

Uit zogenaamde snelle, geraffineerde koolhydraten (witmeel/zetmeel en suiker) wordt glucose aangemaakt, als reactie waarop de alvleesklier insuline gaat aanmaken. Insuline is nodig om glucose als energiebron naar de lichaamscellen te brengen. Het gevolg is dat het suikerniveau in het bloed weer daalt, maar het niveau aan insuline daalt niet zo snel mee (hoe ouder we worden, hoe minder soepel deze cyclus verloopt). Hierdoor krijgt het lichaam behoefte aan glucose; we voelen ons een beetje slap en trillerig door het lage glucoseniveau. Als we dan weer geraffineerde koolhydraten eten, om in die behoefte te voorzien, ontstaat een negatieve spiraal, met op den duur een uitgeputte alvleesklier en tot slot suikerziekte als gevolg. Bij niet geraffineerde koolhydraten (fruit, volkoren producten), duurt de omzetting naar glucose langer, en reageert de insulineproductie trager, waardoor deze ook minder extreem uitschiet. Zo kan uitputting van de alvleesklier, en dus diabetes worden voorkomen.