Solovlucht met diabetes type 1

Solovlucht met diabetes type 1

Als je denkt aan vliegen denk je waarschijnlijk aan slechte service, hoge prijzen, overvolle vliegtuigen, en lange wachtrijen. Je zult waarschijnlijk stressen over het halen van je vlucht om 6:00 en vervolgens voor een tweede keer in de stress schieten over het halen van je overstap in Atlanta waar je maar 45 minuten de tijd voor hebt. Er is echter ook een andere kant aan het vliegen dat veel mensen nooit ervaren hebben en nog minder mensen met diabetes krijgen te ervaren. Mijn naam is Jay Haapala; Ik ben hier om te delen hoe mijn zoektocht naar het worden van een privé-piloot is verlopen met de extra uitdaging van diabetes.

Om een lang verhaal kort te maken ... als je verslaafd bent aan de luchtvaart, ben je verslaafd. Hoe dat men in deze verslaving rolt verschilt van persoon tot persoon. Voor mij kwam de 'Luchtvaart ziekte' in juni 2007 toen mijn moeder en ik naar St. Louis vlogen voor een conferentie van het Juvenile Diabetes Research Foundation (JDRF). Op weg naar huis kwamen we voor negen uur vast te zitten in de internationale luchthaven van Cincinnati-Northern Kentucky. Ik kan nog maar amper herinneren wat ik zag in de luchthaven, maar wat het ook was, het had zeker een zeer grote invloed op mij. Luchtvaart werd mijn leven en het was alles waar ik nog over sprak. Ik heb de middelbare school dan ook doorgebracht met mijn gezicht tegen het raam in mijn klas, dat direct onder de aanvliegroute naar Yeager Airport Charleston's zat. Elke kans die ik kreeg om te vliegen nam ik aan en meer recentelijk ben ik aan de slag gegaan als stagiair bij Yeager Airport.

 

In april van dit jaar besloot ik dat de stage genoeg was en ik besloot dat het tijd werd om mijn reis te starten om een gelicenseerde privé-piloot te worden. Hoewel dit niet een onmogelijke taak is voor iemand met diabetes type 1, is het wel een uitdaging. In mei 2014 heb ik verzoek ingediend voor een Federal Aviation Administration (FAA) derde klasse medisch certificaat. Momenteel mogen mensen met diabetes type 1 niet in het bezit zijn van een ‘eerste klasse medical certificaat’ (de vereiste klasse om te vliegen voor een luchtvaartmaatschappij). Ik ben blij om te kunnen zeggen dat na bijna 1,5 maand na het aanschrijven van de FAA en hulp te hebben gekregen van een Amerikaanse senator, ik nu een FAA derde klasse medische verklaring in mijn handen. Dit certificaat stelt me ​​in staat om solo een ​​vliegtuig te vliegen en om uiteindelijk te kunnen vliegen als een privé-piloot.

Mijn eerste solovlucht

Mijn instructeur en ik besloten dat ik klaar was om een vliegtuig te besturen waarbij ikzelf zou optreden als gezagvoerder, mijn eerste solovlucht! Dit is een belangrijke mijlpaal in de opleiding van elke piloot. De persoon die als vangnet diende stapt uit het vliegtuig, wetende dat u in staat bent om te vliegen. De dag was 9 juli 2014. Ik vloog met mijn instructeur Brenda twee 'routes' (of circuits rond Yeager Airport) bestaande uit opstijgen en landen. We besloten dat ik er klaar voor was, ik taxiede terug naar Executive Air (de privé terminal op Yeager Airport), Brenda stapte uit en zei: "Breng het vliegtuig veilig terug". Ze tekende mijn logboek en liep weg. Ik zal eerlijk zijn; ik was doodsbang. Maar ik wist dat ik het kon doen. Ik had op dit moment gewacht, omdat ik wist dat iedereen een piloot kan worden. Mijn eerste solo ging geweldig. Ik was in staat om een patroon (lus) te vliegen rond Yeager Airport (CRW). Een eerste solovlucht is speciaal voor elke piloot in opleiding, mar voor mij betekende het extra veel, wetende dat ik het deed met diabetes type 1. Ik won, diabetes had verloren.

Ik ben tot het besef gekomen dat als het gaat om de luchtvaart Ik een belachelijke hoeveelheid serendipiteit bevit. Serendipiteit is gedefinieerd als: Op een intelligente manier maar op basis van toeval iets ontdekken waarnaar men niet op zoek was. Dat ene woord omschrijft mijn luchtvaart leven. Als ik iemand van mijn leeftijd advies zou geven dan klinkt het als volgt: uw leeftijd maakt niet uit (u kunt doen wat u wilt op uw leeftijd in de veronderstelling dat het legaal is), wees geïnteresseerd in een industrie, deel uw passie met anderen, maak gebruik van sociale media (indien correct gedaan zal het je enorm helpen), neem nooit nee als antwoord aan, als u diabetes (of andere gezondheidsproblemen gerelateerde probleem) hebt, laat het u niet tegen houden, netwerken staat centraal. Ten slotte, zoals de slogan van AirTran Airways luidt: Ga. Er is niets dat u tegen houdt.

Geschreven door:  Jay Haapala

Kent u mensen met diabetes die graag hun verhaal willen delen? Of misschien heeft u zelf wel iets te vertellen. Uw ervaring helpt immers de medemens. Houdt u dan niet in om contact met Boeren Medical op te nemen.

Deel dit artikel en volg onze nieuwsfeed: Twitter Facebook RSS