Gistbrood of zuurdesembrood, wat is beter?

Gistbrood of zuurdesembrood, wat is beter?

Voor het laten rijzen van brood wordt in de meeste gevallen gist gebruikt. Zuurdesem is een natuurlijk rijsmiddel dat in plaats van gist kan worden gebruikt. Gist wordt echter pas gebruikt sinds de Tweede Wereldoorlog. Zuurdesem wordt al veel langer gebruikt. Vaak wordt gedacht dat zuurdesembrood gezonder is, maar is dat ook zo? En wat zijn de overige voor- en nadelen van zuurdesembrood?

De voordelen...

Door desem in plaats van gist te gebruiken zorgt men ervoor dat het brood langer houdbaar is. Bovendien is desem beter voor de spijsvertering. In dat opzicht lijkt zuurdesembrood gezonder te zijn dan gistbrood. Desembrood heeft ook vaak een veel krokantere korst dan gistbrood, wat het brood lekkerder maakt. Het brood is veel steviger dan gistbrood en kruimelt vrijwel niet tijdens het snijden.

De nadelen...

Een nadeel van zuurdesembrood is dat het soms een te zure smaak heeft. Dit is echter te voorkomen door een juiste manier van bakken. Veel liefhebbers van zuurdesembrood vinden de iets zure smaak juist erg lekker. Naast de eventuele zure smaak is ook de langdurige bereidingswijze een nadeel. Zuurdesem moet men tenminste een week lang laten gisten voordat het gebruikt kan worden voor het bakken.

Waar koopt u zuurdesembrood?

Zuurdesembrood is over het algemeen wat  moeilijker te verkrijgen dan gistbrood. Het is duurder en u vindt het vooral bij de ambachtelijke bakker. Toch hebben ook de grotere supermarkten steeds vaker zuurdesembrood in het assortiment. Zelf bakken is natuurlijk ook een optie. Alleen vereist dit wel enig vakmanschap...

100 procent natuurlijk

Het laten rijzen van brood door middel van zuurdesem is een natuurlijk proces. Dit in tegenstelling tot het laten rijzen van brood met behulp van gist, dat fabrieksmatig geproduceerd wordt. Veel mensen verkiezen zuurdesem juist vanwege dit natuurlijk proces boven gist.

Voedingswaarden zuurdesembrood


Een gemiddeld zuurdesembrood bevat per 100 gram ongeveer 206 calorieën. Het bestaat voor 6 gram uit eiwit, 35 gram koolhydraten en slechts 2 gram vet. Per 100 gram zuurdesembrood krijgt u bijna 8 gram vezels binnen.

 Bron: www.dieetvandaag.nl