Diabetes& Roken

Roken in combinatie met diabetes vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Diabetes mellitus en roken zijn namelijk beide risicofactoren voor het ontstaan van hart- en vaatziekten. 

Via het hormoon insuline wordt onder andere uw bloedsuiker in evenwicht gehouden. Roken kan ervoor zorgen dat het lichaam niet meer goed op de insuline reageert met hoge bloedsuikers als gevolg. 

Vaak brengt stoppen met roken met zich mee dat uw gewicht toeneemt: het gemiddelde ligt tussen de 2 en 5 kilo. Zoals u wellicht weet kan ook overgewicht de oorzaak zijn voor het krijgen van diabetes. Hier moet u dus voor waken. Indien nodig kan de begeleiding van een diëtist u helpen. Als u ervoor kiest om gezond te eten en voldoende te bewegen, hoeft u echter niet veel zwaarder te worden. Daarnaast zijn de voordelen van het stoppen met roken meestal groter dan een mogelijke gewichtstoename. 

Stoppen met roken is niet gemakkelijk, een goede motivatie en een goede voorbereiding zijn nodig om dit proces te laten slagen. Wanneer u rookt is uw lichaam hoogstwaarschijnlijk verslaafd aan de stof nicotine. Roken wordt daarom als een lichamelijke verslaving gezien. Nicotine is de stof die ontwenningsverschijnselen veroorzaakt bij het stoppen met roken. U kunt prikkelbaar zijn, rusteloos en zich onprettig voelen. Deze verschijnselen zijn meestal in een paar weken na het stoppen met roken totaal verdwenen.

De geestelijke verslaving kan nog wel lange tijd een rol spelen. Dit komt vooral door de gewenning van het roken en de behoefte van roken in bepaalde situaties, zoals bij koffie drinken, in gezelschappen of wanneer zich een vervelende situatie voordoet.

Waarom stoppen met roken?

  • Zonder tabaksrook krijgen uw hart- en bloedvaten het vrijwel meteen gemakkelijker.
  • Vrijwel direct na het stoppen normaliseert uw hartslag en bloeddruk.
  • Ongeveer 24 uur na het stoppen neemt de kans op een hartinfarct af.
  • U zal alles weer beter kunnen ruiken en proeven.
  • U krijgt een betere conditie. Dit is meestal al na één week merkbaar.
  • Uw longen zullen minder geprikkeld zijn.
  • Uw stem krijgt weer een natuurlijke klank.
  • De zuurstofvoorziening in het hele lichaam zal verbeteren.
  • Mogelijk heeft u minder insuline nodig, omdat de werking van medicijnen meestal toeneemt.
  • U heeft minder kans op hoge bloedsuikers, met vervelende complicaties zoals achteruitgang van uw gezichts-vermogen en uw nierfunctie als gevolg.

Hoe kunt u stoppen?

Soms lukt stoppen met roken op eigen kracht, vooral wanneer u er zelf helemaal achter staat, maar stoppen heeft doorgaans een grotere kans van slagen als dit onder begeleiding wordt gedaan. Ondersteuning vanuit uw omgeving is ook belangrijk. Begeleiding of advies kunt u aanvragen via bijvoorbeeld uw behandelaar of rookpoli. Er bestaan diverse hulpmiddelen en -methoden om u te helpen bij het stoppen met roken.

Middelen en methoden die hebben bewezen een grote kans van slagen te hebben zijn:

  • advies op maat via behandelaar;
  • ‘Rook-stop-poli’ in ziekenhuis;
  • boeken (bijvoorbeeld: ‘Heel Nederland stopt’, Allen Carr);
  • nicotine vervangende middelen, zoals nicotinepleisters;
  • speciale medicijnen (met of zonder recept verkrijgbaar bij apotheek of drogist);
  • begeleiding via e-mail (‘Stopmail’);
  • telefonische coaching;
  • persoonlijke coaching;
  • acupunctuur;
  • groepstraining.

Over voornoemde middelen en methoden kunt u voor meer informatie terecht op www.stivoro.nl

Andere tips die u mogelijk kunnen helpen zijn:

  • het maken van een lijstje met positieve redenen om te stoppen;
  • het bepalen van een datum wanneer u definitief gaat stoppen en u hierop voor te bereiden;
  • mensen uit uw omgeving op de hoogte brengen, zodat zij u kunnen steunen;
  • het bestuderen van uw rookgewoonten;
  • radicaal stoppen (dus niet half);
  • het vermijden van moeilijke momenten (de momenten dat u gewend bent een sigaret op te steken) of zorgen dat u iets bij de hand heeft om moeilijke momenten op te vangen (iets in uw handen hebben i.p.v. een sigaret);
  • geen aansteker of lucifers bij de hand houden en zoveel mogelijk uit de buurt blijven van asbakken;
  • diep ademhalen bij behoefte aan een sigaret (houd de adem een aantal seconden in en adem dan uit);
  • de meeste tijd doorbrengen in rookvrije ruimtes;
  • mensen opzoeken die niet roken of, net als u, gestopt zijn met roken;
  • veel vers fruit en groenten eten als vervanging voor het roken; 
  • het kauwen op  suikervrije kauwgom, waardoor de opkomende behoefte aan een sigaret zal verminderen;
  • voldoende lichaamsbeweging, waardoor spanningen kunnen worden weggenomen;
  • veel drinken (met name water), waardoor de behoefte naar een sigaret vaak afneemt. Echter, door cafeïne en alcohol zal de behoefte juist toenemen;
  • het belonen van uzelf wanneer u weer een dag of week niet gerookt hebt.