Diabetes& Hoge bloeddruk

Bloeddruk staat voor de druk van het bloed op de wanden van de (slag)aders. De bloeddruk schommelt tijdens de dag. Lichamelijke activiteit, stress en opwinding kunnen een (tijdelijke) stijging veroorzaken. Dit is normaal en hoeft niet te betekenen dat men een hoge bloeddruk heeft. Slapen daarentegen geeft een lagere bloeddruk en ook dat is normaal. 

Bij bloeddruk wordt er gesproken van een onderdruk en een bovendruk. Een normale bloeddruk bij volwassenen betekent een bovendruk van circa 120 mmHg en een onderdruk van circa 80 mmHg. Men drukt deze waarde uit als: 120 boven/80 onder óf 120/80 mmHg. In Nederland heeft meer dan 1 op de 5 volwassenen een hoge bloeddruk. Hoge bloeddruk geeft een verhoogde kans op hart- en vaatziekten, met mogelijk een beroerte of een hartinfarct als gevolg. Een hoge bloeddruk wordt door meerdere factoren beïnvloed zoals roken, overgewicht, verhoogd cholesterol, te veel zoutgebruik en bijvoorbeeld diabetes. Zijn er meerdere van deze risicofactoren op u van toepassing dan vergroot dat de kans op hoge bloeddruk en dus ook op hart- en vaatziekten.

Over het algemeen merkt u het niet of nauwelijks als u een hoge bloeddruk heeft. Wanneer er in de familie hoge bloeddruk of hart- en vaatziekten voorkomen is het verstandig regelmatig uw bloeddruk te laten controleren. 

Wanneer is een bloeddruk te hoog

Een bloeddruk rond de 120/80 mmHg is normaal. De bloeddruk is te hoog als bij meerdere metingen:

  • uw bovendruk 140 mmHg of hoger is;
  • uw onderdruk 90 mmHg of hoger is.

 Let op: deze waarden gelden bij volwassenen. Voor kinderen gelden andere waarden.

Waar een te hoge bloeddruk vandaan komt is in 9 van de 10 gevallen niet duidelijk. Uw bloeddruk stijgt naarmate u ouder wordt. Dit is normaal. Hoge bloeddruk kan ook familiair zijn. 

Met een gezonde leefstijl heeft u minder kans op een hoge bloeddruk. Wat is over het algemeen een gezonde levens-stijl?

  • niet roken;
  • een gezond gewicht;
  • voldoende beweging;
  • weinig alcohol;
  • weinig zout eten; 
  • weinig stress.

Hoge bloeddruk en diabetes 

Hoge bloeddruk komt vaker voor bij mensen met diabetes, met name bij diabetes type 2, dan bij mensen die geen diabetes hebben. Diabetes en hoge bloeddruk zijn beide risicofactoren die de kans op hart- en vaatziekten vergroten.

Tips om uw bloeddruk te verlagen

Bij een licht verhoogde bloeddruk kan het aanpassen van uw levensstijl uw bloeddruk mogelijk weer verlagen. Denkt u hierbij dus aan:

  • stoppen met roken;
  • gezonder eten;
  • meer bewegen;
  • weinig alcohol drinken;
  • weinig zout eten;
  • leren omgaan met spanning en stress.

Hebben deze maatregelen geen effect en blijft de bloeddruk te hoog? Neem dan contact op met uw arts.

Wat is gezond eten?

  • Eet verse, vezelrijke groenten en fruit.
  • Gebruik weinig zout en vet.
  • Eet vis die rijk is aan omega3-vetzuren.
  • Eet veel volkoren en sojaproducten.
  • Gebruik olijfolie in plaats van boter.

Wat is gezond bewegen?

  • Bewegen betekent stevig wandelen,
  • fietsen en tuinieren.
  • Beweeg minimaal een half uur per dag.
  • Rust uit wanneer het te inspannend is en verg niet teveel van uzelf.